Når kan du heve et båtkjøp?
Veldig mange privatpersoner velger å selge båten selv. I de fleste tilfeller går det veldig fint. Noen ganger er man likevel uheldig og mottar reklamasjonskrav fra kjøper etter salget. Våre båtadvokater har lang erfaring med å bistår private båtselgere. Vi tar deg her gjennom noen viktig momenter som kan være greie å ta med seg dersom du har solgt båt og mottatt krav fra kjøper.

Kjøper krever heving av kjøpet eller prisavslag/erstatning
Det typiske vi ser er at kjøper overtar båten og at det kanskje er etter kjøpet de virkelig undersøkelsene av objektet gjøres. Kanskje har kjøper et annet bruksmønster enn selger. Feil, mangler og avvik viser seg.
Plutselig tikker det inn en melding eller en epost med ordene «reklamasjon» og «mangel». Det er ubehagelig. Hva gjør du nå?
Mottatt reklamasjon – hva nå?
Det er viktig å lese reklamasjonen grundig. Hva klages det over? Hva kreves? Er det tale om beskjedne krav bør løsning i en eller annen form søkes, ihvertfall av rent økonomiske hensyn. Det vil som regel ikke lønne seg å tviste om mindre beløp, særlig ikke hvis partene skal benytte advokatbistand. Er det tale om høyere beløp anbefaler vi at du kontakter advokat. Det som skjer i innledningsfasen av en sak kan få viktig betydning senere. Tråkker du feil her så kan det få konsekvenser senere. Noen ønsker å bruke advokat også av rent prinsipielle årsaker, selv om det ikke er snakk om veldig høye beløp. Her må hver enkelt ta et valg. Noen kjøpere er av typen som kommer lettere tilbake og krever mer dersom de får inntrykk av at selger er en person som gir seg lett.
Typiske viktige momenter
- Har kjøper reklamert rettidig? Hvis du mistenker at kjøper ikke har reklamert innen rimelig tid, så ta det opp. Om du unnlater å ta opp spørsmålet om for sen reklamasjon kan det medføre at kjøper senere kan gjøre mangelen gjeldende fordi selger forholdt seg passiv til reklamasjonsspørsmålet.
- Hvem har bevisbyrden? Hva er beviskravet? Hva må bevises? Hvordan gjør man det?
- Tenk over hvordan du ordlegger deg. Dårlige eller uheldige formuleringer kan tolkes i din disfavær på et senere tidspunkt. En epost kan for eksempel regnes for å være et tidsnært dokumentbevis som vektlegges senere i prosessen.
Dekning av advokatutgifter
Reklamasjonsfrister
En felles regel ved reklamasjon er kravet til reklamasjon «innen rimelig tid». Veiledende maksgrense uttalt i en dom fra Høyesterett er 3 måneder fra mangelen ble oppdaget. Husk at det imidlertid gjøres en konkret vurdering fra sak til sak. Har man oppdaget en mangel er det ikke noe å vente med. Send reklamasjon, skriftlig. Er du i tvil om hvordan du bør formulere deg kan du ta utgangspunkt i standard reklamasjonsmal fra Forbrukerrådet.
Absolutt frist ved forbrukerkjøp er 5 år, mens det i øvrige tilfeller er 2 år(kjøpsloven).
Dersom reklamasjon inngis for sent taper kjøper muligheten til å gjøre mangelen gjeldende. Unntaket er hvis selger har opptrådt grovt uaktsom og i strid med redelighet og god tro. Dette vil kunne gjelde hvis selger beviselig har gitt uriktige opplysninger av en viss betydning.
Dersom en reklamasjon som er for sen blir gjenstand for realitetsdrøftelser, uten at selger påberoper seg at reklamasjonen er for sen, kan retten etter rettspraksis velge å se bort i fra kravet til reklamasjon «innen rimelig tid».
Kjøpt båt med mangler - hva kan du kreve?
Som kjøper av båt med feil og mangler kan du kreve utbedring, prisavslag eller heving av kjøpet. I tillegg kan du kreve erstatning for dokumentbart økonomisk tap som følge av mangelen.
Hver oppmerksom på at selger har en utbedringsrett etter loven. Utbedring i samsvar med loven vil i utgangspunktet avskjære muligheten for å heve kjøpet.
Solgt båt og mottatt krav
Som selger har du rett til å kreve oppgjør for kjøpesummen. Videre kan du ved mangler ha rett til å utbedre.
Kjøper må sannsynliggjøre at mangelens underliggende årsak kan føres tilbake til tiden forut for kjøpet. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt, uttrykt med prosent vil det si mer enn 50% sannsynlighet.
Kjøper bevisbyrden for de faktisk forhold mangelskravet bygger på. Også her er beviskravet sannsynlighetsovervekt. Merk at du som selger vil kunne ha en interesse i å gjøre dine egne undersøkelser, herunder med fagkyndig. Dette for få et balansert bilde i forhold til hvilket faktum som skal legges til grunn som sannsynliggjort.
Når bør advokat kontaktes?
De færreste ønsker å kontakte advokat. Advokat er noe man kontakter fordi det er føles nødvendig. Alle saker som kan løses på et lavest mulig nivå, enkelt og ved mindre pengersummen tregner man ikke advokatbistand til. Advokat dekkes i stor grad, men det er ikke gratis. Ved krav som utløser en sum på kr 0 – 50 000 må det spørres om det er verdt å overlate saken til advokat, ihvertfall utifra rent økonomiske hensyn.
Hvis du som selger eller kjøper forstår at saken kan bli vanskelig å finne en løsning på, så bør du ta kontakt med advokat. På denne måten kan du få profesjonell hjelp til å håndtere saken. En advokat med særlig kompetanse på kjøpsrett og båtsaker vil vite hvordan saken bør behandles, hva som er hensiktsmessige trekk å gjøre, vurdere bevis og behovet for eventuelle ytterligere bevis, sakens aktuelle faktum opp imot gjeldene regler på området og hvordan saken generelt ligger an.
Gratis vurdering
Har du kommet i en situasjon der du lurer på om du har en sak å gå videre med, eller blitt utsatt for et krav du tenker er urimelig, tilbyr vi gratis førstevurdering av saken.
Du får da en pekepinn på hvordan vi mener saken ligger an. Ønsker du bistand i saken kan vi overta saken og hjelpe deg. Førstevurderingen er helt uforpliktende. Det koster aldri noe å sende oss en førstehenvendelse.
Helt enkle spørsmål har vi ikke kapasitet til å svare på. Vi anbefaler i slike tilfeller at Forbrukertilsynets opplysningstelefon kontaktes.
Hva koster advokatoppdrag?
Er du privat kjøper som krever noe av selger, så dekkes utgifter til advokat over båtforsikringen. Forutsetningen er at det ble tegnet forsikring ved kjøpet av båten og at forsikringen er holdt i kraft.
Som privat selger har du tilsvarende dekning, såfremt båten var forsikret på tidspunktet for salget.
Merk at det kan være meldefrist i forhold til dekning av advokatutgifter. Du bør derfor ikke vente for lenge med å kontakte advokat. Mange selskaper ønsker at det er advokaten som søker om dekning. Dette ordner vi for deg.
Forsikringssummen tilsvarer den økonomiske interessen i saken, maks kr 100 000. Egenandelen er delt i to. Som regel påløper en fast grunnegenandel på kr 4000. Når denne er betalt må du betale 20% selv, mens forsikringen dekker 80%. Advokaten sender faktura direkte til forsikringsselskapet, mens klient faktueres for egenandelen. Timesatsen fremgår av oppdragsbekreftelsen som sendes ut ved etablering av oppdrag.
Summar summarum får du altså dekket nesten 80% av advokatutgiftene opp til kr 100 000. Denne rekker langt i mange saker.