Selger unngikk å heve kjøp av båt
En privatperson kjøpte våren 2022 en brukt Askeladden Intruder 485 (1999-modell) med en 2008-modell motor for 72 000 kroner. Etter bare noen få timers bruk havarerte motoren. Kjøper krevde prisavslag eller heving av kjøpet, men Forbrukerklageutvalget (FKU) avviste kravet. Grunnen? Kjøper klarte ikke å bevise at feilen var en «upåregnelig mangel» etter kjøpsloven.

Viktige fakta fra saken
Kjøpsdato: 29. april 2022
Solgt som brukt: Båt med kjent lekkasje – selger oppga at «det kan komme litt vann i mellombunnen».
Salgsannonse: Fremhevet at motoren var «strøken» og nylig servet.
Motorhavari: Skjedde juli 2022. Verksteder estimerte reparasjonskostnad på over 30 000 kroner.
Reklamasjon: Sendt skriftlig 11. august 2022.
Selgers svar:
En 14 år gammel motor må man forvente noe slitasje på.
Ønsket selv å undersøke og eventuelt reparere.
Mente reklamasjonen kom for sent og var dårlig dokumentert.
Forbrukerklageutvalgets konklusjon:
Kjøper kunne ikke bevise at motorfeilen var en uventet og urimelig mangel – kravet ble derfor avvist.
Hva sier loven?
Når privatpersoner handler med hverandre, gjelder kjøpsloven av 1988.
Hva er en «mangel»?
Etter kjøpsloven § 17, har varen en mangel hvis den ikke samsvarer med avtalen når det gjelder kvalitet, egenskaper eller funksjon.
I tillegg sier § 18 at det er mangel hvis varen ikke stemmer med opplysninger selger har gitt – for eksempel at motoren var «strøken».
Hvem har bevisbyrden?
Ved overtakelse går risikoen for varen over på kjøperen (kjøpsloven § 13). Det er kjøper som må bevise at feilen faktisk var til stede allerede ved levering.
Hvorfor kjøper tapte saken?
FKU viste til at:
Båtmotoren var 14 år gammel, og båten 23 år.
Det forelå ingen dokumentasjon som viste at feilen var uvanlig for en så gammel motor.
Verkstedrapportene beskrev vanlig slitasje – ikke noe som tydet på at motoren burde vært i bedre stand.
Konklusjonen? Kjøperen kunne ikke bevise at motorhavariet var en «upåregnelig mangel». Dermed var det ikke grunnlag for prisavslag (§ 38) eller heving av kjøpet (§ 39).
Lærdom for deg som kjøper brukt båt
1. Skaff dokumentasjon før kjøpet
Få gjerne en tilstandsrapport eller test av motoren. Det kan bli avgjørende hvis noe går galt etterpå.
2. Tenk alder og pris – hva er rimelig å forvente?
Jo eldre motoren er, desto vanskeligere er det å bevise at feil er «unormale». En motor på 14 år vil normalt ha slitasje.
3. Reklamer raskt og med fakta
En klage må ikke bare komme innen rimelig tid – den må også vise teknisk at feilen var der ved levering.
4. La selger få mulighet til å rette
Ifølge kjøpsloven har selger rett til å forsøke å utbedre feilen. Å nekte dette kan svekke din sak.
Konklusjon: Dokumentasjon er nøkkelen
Denne saken viser at det er kjøperen som må bevise at en brukt båtmotor har feil som ikke er «normale». Uten gode tekniske bevis, er det vanskelig å vinne frem med krav om prisavslag eller heving.
Skal du kjøpe eller selge brukt båt? Sørg for god dokumentasjon, skriftlige avtaler og realistiske forventninger. Det kan spare deg for både frustrasjon og juridisk trøbbel.
Kontakt om heving av båtkjøp
Trenger du hjelp i en lignende sak? Ta kontakt med oss. Vi har lang erfaring med båtsaker.
Reklamasjonsfrister
En felles regel ved reklamasjon er kravet til reklamasjon «innen rimelig tid». Veiledende maksgrense uttalt i en dom fra Høyesterett er 3 måneder fra mangelen ble oppdaget. Husk at det imidlertid gjøres en konkret vurdering fra sak til sak. Har man oppdaget en mangel er det ikke noe å vente med. Send reklamasjon, skriftlig. Er du i tvil om hvordan du bør formulere deg kan du ta utgangspunkt i standard reklamasjonsmal fra Forbrukerrådet.
Absolutt frist ved forbrukerkjøp er 5 år, mens det i øvrige tilfeller er 2 år(kjøpsloven).
Dersom reklamasjon inngis for sent taper kjøper muligheten til å gjøre mangelen gjeldende. Unntaket er hvis selger har opptrådt grovt uaktsom og i strid med redelighet og god tro. Dette vil kunne gjelde hvis selger beviselig har gitt uriktige opplysninger av en viss betydning.
Dersom en reklamasjon som er for sen blir gjenstand for realitetsdrøftelser, uten at selger påberoper seg at reklamasjonen er for sen, kan retten etter rettspraksis velge å se bort i fra kravet til reklamasjon «innen rimelig tid».
Kjøpt båt med mangler - hva kan du kreve?
Som kjøper av båt med feil og mangler kan du kreve utbedring, prisavslag eller heving av kjøpet. I tillegg kan du kreve erstatning for dokumentbart økonomisk tap som følge av mangelen.
Hver oppmerksom på at selger har en utbedringsrett etter loven. Utbedring i samsvar med loven vil i utgangspunktet avskjære muligheten for å heve kjøpet.
Solgt båt og mottatt krav
Som selger har du rett til å kreve oppgjør for kjøpesummen. Videre kan du ved mangler ha rett til å utbedre.
Kjøper må sannsynliggjøre at mangelens underliggende årsak kan føres tilbake til tiden forut for kjøpet. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt, uttrykt med prosent vil det si mer enn 50% sannsynlighet.
Kjøper bevisbyrden for de faktisk forhold mangelskravet bygger på. Også her er beviskravet sannsynlighetsovervekt. Merk at du som selger vil kunne ha en interesse i å gjøre dine egne undersøkelser, herunder med fagkyndig. Dette for få et balansert bilde i forhold til hvilket faktum som skal legges til grunn som sannsynliggjort.
Når bør advokat kontaktes?
De færreste ønsker å kontakte advokat. Advokat er noe man kontakter fordi det er føles nødvendig. Alle saker som kan løses på et lavest mulig nivå, enkelt og ved mindre pengersummen tregner man ikke advokatbistand til. Advokat dekkes i stor grad, men det er ikke gratis. Ved krav som utløser en sum på kr 0 – 50 000 må det spørres om det er verdt å overlate saken til advokat, ihvertfall utifra rent økonomiske hensyn.
Hvis du som selger eller kjøper forstår at saken kan bli vanskelig å finne en løsning på, så bør du ta kontakt med advokat. På denne måten kan du få profesjonell hjelp til å håndtere saken. En advokat med særlig kompetanse på kjøpsrett og båtsaker vil vite hvordan saken bør behandles, hva som er hensiktsmessige trekk å gjøre, vurdere bevis og behovet for eventuelle ytterligere bevis, sakens aktuelle faktum opp imot gjeldene regler på området og hvordan saken generelt ligger an.
Gratis vurdering
Har du kommet i en situasjon der du lurer på om du har en sak å gå videre med, eller blitt utsatt for et krav du tenker er urimelig, tilbyr vi gratis førstevurdering av saken.
Du får da en pekepinn på hvordan vi mener saken ligger an. Ønsker du bistand i saken kan vi overta saken og hjelpe deg. Førstevurderingen er helt uforpliktende. Det koster aldri noe å sende oss en førstehenvendelse.
Helt enkle spørsmål har vi ikke kapasitet til å svare på. Vi anbefaler i slike tilfeller at Forbrukertilsynets opplysningstelefon kontaktes.
Hva koster advokatoppdrag?
Er du privat kjøper som krever noe av selger, så dekkes utgifter til advokat over båtforsikringen. Forutsetningen er at det ble tegnet forsikring ved kjøpet av båten og at forsikringen er holdt i kraft.
Som privat selger har du tilsvarende dekning, såfremt båten var forsikret på tidspunktet for salget.
Merk at det kan være meldefrist i forhold til dekning av advokatutgifter. Du bør derfor ikke vente for lenge med å kontakte advokat. Mange selskaper ønsker at det er advokaten som søker om dekning. Dette ordner vi for deg.
Forsikringssummen tilsvarer den økonomiske interessen i saken, maks kr 100 000. Egenandelen er delt i to. Som regel påløper en fast grunnegenandel på kr 4000. Når denne er betalt må du betale 20% selv, mens forsikringen dekker 80%. Advokaten sender faktura direkte til forsikringsselskapet, mens klient faktueres for egenandelen. Timesatsen fremgår av oppdragsbekreftelsen som sendes ut ved etablering av oppdrag.
Summar summarum får du altså dekket nesten 80% av advokatutgiftene opp til kr 100 000. Denne rekker langt i mange saker.