Båtadvokat - la oss vurdere din båtsak
Innenfor de fleste rettsområder finnes det spesialiser. Vi her spesialkompetanse på kjøpsrett og herunder båtsaker. Er du på lett etter en båtadvokat som kan vurdere din sak og eventuelt bistå, har du kommet til rett sted.
Vi har gjennom mange år erfart at det er viktig å gjøre de rette grepene i tidlig fase. Helt innledningsvis må det avklares om partene kan bli enige, etter at reklamasjon foreligger. De fleste saker klarer partene å løse selv før en tvist i det hele tatt oppstår.
Dersom reklamasjon er fremsatt og partene ikke har kommet til enighet er det hensiktsmessig å rådføre seg med en båtadvokat, hvis det er snakk om feil og mangler av en visse økonomisk betydning. Vi skriver i det følgende nærmere om hva som kan være greit å være oppmerksom på.

Når bør du engasjere båtadvokat?
Som kjøper eller selger av båt kan det oppstå situasjoner der det blir behov for juridisk hjelp – spesielt når saken ikke løser seg på egen hånd. Selv om tidspunktet varierer, finnes det noen tydelige tegn på når det lønner seg å kontakte båtadvokat.
I denne artikkelen får du en veiledning på når det kan være smart å engasjere båtadvokat, og hvordan store deler av advokatutgiftene ofte kan dekkes av båtforsikringen. Du står fritt til å velge advokat, og vi håper du vurderer oss som din rådgiver i båtsaken. Vi har lang erfaring med kjøpsrettslige konflikter og har bistått både kjøpere og selgere over hele landet i båttvister.
Kjøpt båt – og selger avviser kravet?
Mange båtsaker løses heldigvis uten konflikt. Likevel er det et økende antall kjøpsklager knyttet til bruktbåt, og mange opplever behov for profesjonell hjelp. Behandlingstiden hos Forbrukertilsynet kan være lang, og forliksrådsordningen fungerer ikke alltid optimalt. Vår erfaring er at tidlig bistand fra båtadvokat ofte bidrar til løsning.
Dersom selger avviser kravet ditt – enten skriftlig eller tydelig i kommunikasjonen – er det ofte på tide å kontakte advokat. Da beveger saken seg gjerne over i en fase som krever juridisk vurdering og strategisk tilnærming.
Vi anbefaler at du selv sender reklamasjon så snart du oppdager en mulig mangel. Dette oppfyller kravene til rettidig reklamasjon etter kjøpsloven. Dersom selger deretter avviser kravet, kan du ha rett til rettshjelpsdekning gjennom båtforsikringen – forutsatt at forsikringen var aktiv på kjøpstidspunktet, og at det foreligger dokumentert uenighet.
Ved å benytte en erfaren båtadvokat øker du sannsynligheten for å ivareta dine rettigheter på en trygg og effektiv måte.
Egen sakførsel – en risiko?
Noen forsøker å føre saken selv – for eksempel overfor Forbrukerrådet eller i Forliksrådet. Det kan fungere, men vi ser ofte at små feil får store konsekvenser. Båttvister innebærer komplisert kjøpsrett, og lovverket kan være krevende å forstå uten juridisk bakgrunn. Feil i vurderinger, dokumentasjon eller frister kan føre til at du mister hele kravet.
Et godt bilde: Pen flislegging hjelper lite hvis membranen svikter. Slik er det også i båtsaker – små feil tidlig i prosessen kan velte hele saken.
Vi ser særlig at mange misforstår bestemmelsene om når en mangel anses å foreligge (kjøpsloven § 21), og dette er ofte avgjørende for utfallet. Ved å bruke båtadvokat tidlig, sørger du for at saken bygges riktig fra start.
Solgt båt – og kjøper fremmer krav?
Vi hjelper også selgere. Mange privatpersoner tar kontakt etter å ha solgt båt og mottatt reklamasjon fra kjøper. Det kan være både belastende og forvirrende å stå alene i møte med en krevende kjøper. Når du engasjerer båtadvokat, overtar vi kommunikasjonen. Du slipper ubehagelige meldinger og får profesjonell dialog med motparten.
Visste du at båtforsikringen som var aktiv da du solgte, ofte gir deg rett til rettshjelpsdekning – akkurat som for kjøper? Det betyr at store deler av advokatutgiftene dine kan dekkes, også som selger.
Hvis kravet oppleves urimelig, bør det besvares – gjerne med støtte fra advokat. Vår erfaring er at mange saker «renner ut i sanden» når selger får juridisk bistand på plass.
Hvorfor velge oss som din båtadvokat?
Spisskompetanse på båtsaker
Vi jobber med båtrelaterte tvister hver dag. Våre advokater har spesialisert seg på kjøpsrett og har mange års erfaring. Vi samarbeider i faglige team og diskuterer løsninger internt – alltid med hensyn til taushetsplikten, og uten ekstra kostnad for deg.
Tilpasset fremgangsmåte
Ingen båtsaker er like. Vi vet hvordan ulike situasjoner bør håndteres, og hvilke juridiske grep som gir best resultat.
Effektiv håndtering = lavere kostnad
Når du bruker en spesialisert båtadvokat, løses saken ofte raskere – noe som reduserer både tid og kostnad. Du får høy faglig kvalitet til en konkurransedyktig pris.
Gode tilbakemeldinger
Vi har fått svært gode omtaler fra tidligere klienter. Se gjerne hva andre sier om oss på Google og Advokatguiden – det gir trygghet i valg av båtadvokat.
Rettshjelpsdekning – opptil 80 % dekkes
Gjennom båtforsikringen har mange rett til rettshjelpsdekning. Det betyr at inntil 80 % av advokatutgiftene dine kan dekkes – med en egenandel på rundt 3 000–4 000 kroner. Vi hjelper deg gjerne med å søke.
Digital oppfølging – vi bistår klienter over hele landet
Hele saken kan håndteres digitalt, uavhengig av hvor du bor. Vi tilbyr oppfølging via telefon, e-post og videomøter. Ønsker du et digitalt møte ansikt til ansikt, ordner vi det.
Hos oss koster det ikke noe ekstra å velge en båtadvokat med spisskompetanse, fremfor «nærmeste advokat». Du får effektiv bistand, tilpasset din situasjon – levert med kvalitet, erfaring og tilgjengelighet i fokus.
Reklamasjonsfrister
En felles regel ved reklamasjon er kravet til reklamasjon «innen rimelig tid». Veiledende maksgrense uttalt i en dom fra Høyesterett er 3 måneder fra mangelen ble oppdaget. Husk at det imidlertid gjøres en konkret vurdering fra sak til sak. Har man oppdaget en mangel er det ikke noe å vente med. Send reklamasjon, skriftlig. Er du i tvil om hvordan du bør formulere deg kan du ta utgangspunkt i standard reklamasjonsmal fra Forbrukerrådet.
Absolutt frist ved forbrukerkjøp er 5 år, mens det i øvrige tilfeller er 2 år(kjøpsloven).
Dersom reklamasjon inngis for sent taper kjøper muligheten til å gjøre mangelen gjeldende. Unntaket er hvis selger har opptrådt grovt uaktsom og i strid med redelighet og god tro. Dette vil kunne gjelde hvis selger beviselig har gitt uriktige opplysninger av en viss betydning.
Dersom en reklamasjon som er for sen blir gjenstand for realitetsdrøftelser, uten at selger påberoper seg at reklamasjonen er for sen, kan retten etter rettspraksis velge å se bort i fra kravet til reklamasjon «innen rimelig tid».
Kjøpt båt med mangler - hva kan du kreve?
Som kjøper av båt med feil og mangler kan du kreve utbedring, prisavslag eller heving av kjøpet. I tillegg kan du kreve erstatning for dokumentbart økonomisk tap som følge av mangelen.
Hver oppmerksom på at selger har en utbedringsrett etter loven. Utbedring i samsvar med loven vil i utgangspunktet avskjære muligheten for å heve kjøpet.
Solgt båt og mottatt krav
Som selger har du rett til å kreve oppgjør for kjøpesummen. Videre kan du ved mangler ha rett til å utbedre.
Kjøper må sannsynliggjøre at mangelens underliggende årsak kan føres tilbake til tiden forut for kjøpet. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt, uttrykt med prosent vil det si mer enn 50% sannsynlighet.
Kjøper bevisbyrden for de faktisk forhold mangelskravet bygger på. Også her er beviskravet sannsynlighetsovervekt. Merk at du som selger vil kunne ha en interesse i å gjøre dine egne undersøkelser, herunder med fagkyndig. Dette for få et balansert bilde i forhold til hvilket faktum som skal legges til grunn som sannsynliggjort.
Når bør advokat kontaktes?
De færreste ønsker å kontakte advokat. Advokat er noe man kontakter fordi det er føles nødvendig. Alle saker som kan løses på et lavest mulig nivå, enkelt og ved mindre pengersummen tregner man ikke advokatbistand til. Advokat dekkes i stor grad, men det er ikke gratis. Ved krav som utløser en sum på kr 0 – 50 000 må det spørres om det er verdt å overlate saken til advokat, ihvertfall utifra rent økonomiske hensyn.
Hvis du som selger eller kjøper forstår at saken kan bli vanskelig å finne en løsning på, så bør du ta kontakt med advokat. På denne måten kan du få profesjonell hjelp til å håndtere saken. En advokat med særlig kompetanse på kjøpsrett og båtsaker vil vite hvordan saken bør behandles, hva som er hensiktsmessige trekk å gjøre, vurdere bevis og behovet for eventuelle ytterligere bevis, sakens aktuelle faktum opp imot gjeldene regler på området og hvordan saken generelt ligger an.
Gratis vurdering
Har du kommet i en situasjon der du lurer på om du har en sak å gå videre med, eller blitt utsatt for et krav du tenker er urimelig, tilbyr vi gratis førstevurdering av saken.
Du får da en pekepinn på hvordan vi mener saken ligger an. Ønsker du bistand i saken kan vi overta saken og hjelpe deg. Førstevurderingen er helt uforpliktende. Det koster aldri noe å sende oss en førstehenvendelse.
Helt enkle spørsmål har vi ikke kapasitet til å svare på. Vi anbefaler i slike tilfeller at Forbrukertilsynets opplysningstelefon kontaktes.
Hva koster advokatoppdrag?
Er du privat kjøper som krever noe av selger, så dekkes utgifter til advokat over båtforsikringen. Forutsetningen er at det ble tegnet forsikring ved kjøpet av båten og at forsikringen er holdt i kraft.
Som privat selger har du tilsvarende dekning, såfremt båten var forsikret på tidspunktet for salget.
Merk at det kan være meldefrist i forhold til dekning av advokatutgifter. Du bør derfor ikke vente for lenge med å kontakte advokat. Mange selskaper ønsker at det er advokaten som søker om dekning. Dette ordner vi for deg.
Forsikringssummen tilsvarer den økonomiske interessen i saken, maks kr 100 000. Egenandelen er delt i to. Som regel påløper en fast grunnegenandel på kr 4000. Når denne er betalt må du betale 20% selv, mens forsikringen dekker 80%. Advokaten sender faktura direkte til forsikringsselskapet, mens klient faktueres for egenandelen. Timesatsen fremgår av oppdragsbekreftelsen som sendes ut ved etablering av oppdrag.
Summar summarum får du altså dekket nesten 80% av advokatutgiftene opp til kr 100 000. Denne rekker langt i mange saker.