Når kan du heve et båtkjøp?
Har du kjøpt båt med feil og mangler? Vurderer du om du kan heve kjøpet? Heving av båtkjøpet innebærer at kjøpesummen går tilbake til kjøper, og båten til selger. Dette kan være gunstig dersom du har kjøpt en båt med såpass inngripende mangler at det nærmeste er uinteressant å se for seg at man skal beholdet objektet for fremtiden. Vi ser i denne artikkelen nærmere på hovedelementene som er greie å kjenne til ved heving av båtkjøp.

Nærmere om hva det innebærer å heve båtkjøpet
Heving av båtkjøp er aktuelt når partene ikke kommer til enighet etter reklamasjon over feil og mangler. For å få medhold i et hevingskrav ved dom eller vedtak, må det foreligge en mangel – og denne må være vesentlig. Ved forbrukerkjøp er terskelen noe lavere enn ved kjøp mellom private, der det kreves mer alvorlige kontraktsbrudd.
Heving krever normalt et rettslig grunnlag, for eksempel en dom eller et vedtak. Alternativt kan partene bli enige om heving ved å inngå en forliksavtale, hvor det som regel avtales løsninger i tråd med modellene fra lovverket. Dette forutsetter at begge parter aksepterer de konkrete vilkårene som avtalen bygger på.
Heving innebærer at ytelsene går tilbake: Kjøper får tilbake kjøpesummen, og selger overtar båten. I tillegg har kjøper krav på forsinkelsesrenter fra betalingsdato eller reklamasjonstidspunktet – avhengig av om selger krever nyttefradrag. Selger kan kreve fradrag for vesentlig nytte kjøper har hatt av båten. Båten må returneres i «vesentlig samme stand» – og dersom det ikke er mulig, må heving likevel vurderes etter lovens bestemmelser.
Etter gjeldende rett er det selger som må hente båten eller bekoste returtransporten.
Kan hevingskravet avskjæres?
Ja. Selv om det foreligger en mangel som i utgangspunktet gir grunnlag for heving, kan kravet avskjæres. Kjøper har ikke rett til å heve kjøpet for enhver pris. Dersom selger handler raskt og benytter seg av sin utbedringsrett i tråd med lovens krav, kan kjøper ikke kreve heving. Retting må skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for kjøper.
Heving av båtkjøp og forholdet til prisavslag
Dersom mangelen lar seg kompensere på en tilfredsstillende måte gjennom prisavslag, vil retten kunne nekte heving. Høyesterett har i dommen Rt. 1998 s. 1510 lagt til grunn at prisavslag skal vurderes før heving – og at prisavslag ofte kan være en tilstrekkelig reaksjon. Dette gjelder uavhengig av hva slags objekt det er snakk om, og prinsippet får også betydning ved kjøp av båt.
Når bør man fremsette krav om heving av båtkjøpet?
Terskelen for å få medhold i heving er høy, og man bør være realistisk i vurderingen. Likevel er det viktig å være tidlig ute: Kjøpsloven stiller krav om at krav om heving må fremsettes «innen rimelig tid». Venter du for lenge, kan hevingskravet gå tapt.
Dersom mangelen er alvorlig, kostbar å utbedre, og gjør båten ubrukelig over lengre tid (for eksempel hele båtsesongen), bør du vurdere å fremsette krav om heving.
Løsning etter reklamasjon og eventuelt hevingskrav
Selv om du har fremsatt krav om heving, står du fritt til å gå tilbake og godta en annen løsning senere. Det er lettere å gå fra heving til prisavslag enn motsatt vei. Hva som er strategisk klokt, vil avhenge av den konkrete saken – både faktum og partenes holdning.
Vår anbefaling er å sikre at alle krav – inkludert heving – fremsettes i tide, slik at du ikke mister rettigheter underveis i prosessen.
Oppsummering
- Det må foreligge mangel
Mangelen må være vesentlig
Du ha reklamert innen rimelig tid
- Hevingskravet må være fremsatt rettidig
Selger ikke ha utbedret feilen i tide eller på riktig måte
Prisavslag ikke være tilstrekkelig som løsning
Har du en sak?
Dersom du har reklamert over båtkjøpet, men ikke får gjennomslag, anbefaler vi å ta kontakt med oss for en gratis førstevurdering. Våre advokater har erfaring med hevingssaker og gir deg raskt beskjed om hvordan saken ligger an – og hva som bør gjøres videre.
Reklamasjonsfrister
En felles regel ved reklamasjon er kravet til reklamasjon «innen rimelig tid». Veiledende maksgrense uttalt i en dom fra Høyesterett er 3 måneder fra mangelen ble oppdaget. Husk at det imidlertid gjøres en konkret vurdering fra sak til sak. Har man oppdaget en mangel er det ikke noe å vente med. Send reklamasjon, skriftlig. Er du i tvil om hvordan du bør formulere deg kan du ta utgangspunkt i standard reklamasjonsmal fra Forbrukerrådet.
Absolutt frist ved forbrukerkjøp er 5 år, mens det i øvrige tilfeller er 2 år(kjøpsloven).
Dersom reklamasjon inngis for sent taper kjøper muligheten til å gjøre mangelen gjeldende. Unntaket er hvis selger har opptrådt grovt uaktsom og i strid med redelighet og god tro. Dette vil kunne gjelde hvis selger beviselig har gitt uriktige opplysninger av en viss betydning.
Dersom en reklamasjon som er for sen blir gjenstand for realitetsdrøftelser, uten at selger påberoper seg at reklamasjonen er for sen, kan retten etter rettspraksis velge å se bort i fra kravet til reklamasjon «innen rimelig tid».
Kjøpt båt med mangler - hva kan du kreve?
Som kjøper av båt med feil og mangler kan du kreve utbedring, prisavslag eller heving av kjøpet. I tillegg kan du kreve erstatning for dokumentbart økonomisk tap som følge av mangelen.
Hver oppmerksom på at selger har en utbedringsrett etter loven. Utbedring i samsvar med loven vil i utgangspunktet avskjære muligheten for å heve kjøpet.
Solgt båt og mottatt krav
Som selger har du rett til å kreve oppgjør for kjøpesummen. Videre kan du ved mangler ha rett til å utbedre.
Kjøper må sannsynliggjøre at mangelens underliggende årsak kan føres tilbake til tiden forut for kjøpet. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt, uttrykt med prosent vil det si mer enn 50% sannsynlighet.
Kjøper bevisbyrden for de faktisk forhold mangelskravet bygger på. Også her er beviskravet sannsynlighetsovervekt. Merk at du som selger vil kunne ha en interesse i å gjøre dine egne undersøkelser, herunder med fagkyndig. Dette for få et balansert bilde i forhold til hvilket faktum som skal legges til grunn som sannsynliggjort.
Når bør advokat kontaktes?
De færreste ønsker å kontakte advokat. Advokat er noe man kontakter fordi det er føles nødvendig. Alle saker som kan løses på et lavest mulig nivå, enkelt og ved mindre pengersummen tregner man ikke advokatbistand til. Advokat dekkes i stor grad, men det er ikke gratis. Ved krav som utløser en sum på kr 0 – 50 000 må det spørres om det er verdt å overlate saken til advokat, ihvertfall utifra rent økonomiske hensyn.
Hvis du som selger eller kjøper forstår at saken kan bli vanskelig å finne en løsning på, så bør du ta kontakt med advokat. På denne måten kan du få profesjonell hjelp til å håndtere saken. En advokat med særlig kompetanse på kjøpsrett og båtsaker vil vite hvordan saken bør behandles, hva som er hensiktsmessige trekk å gjøre, vurdere bevis og behovet for eventuelle ytterligere bevis, sakens aktuelle faktum opp imot gjeldene regler på området og hvordan saken generelt ligger an.
Gratis vurdering
Har du kommet i en situasjon der du lurer på om du har en sak å gå videre med, eller blitt utsatt for et krav du tenker er urimelig, tilbyr vi gratis førstevurdering av saken.
Du får da en pekepinn på hvordan vi mener saken ligger an. Ønsker du bistand i saken kan vi overta saken og hjelpe deg. Førstevurderingen er helt uforpliktende. Det koster aldri noe å sende oss en førstehenvendelse.
Helt enkle spørsmål har vi ikke kapasitet til å svare på. Vi anbefaler i slike tilfeller at Forbrukertilsynets opplysningstelefon kontaktes.
Hva koster advokatoppdrag?
Er du privat kjøper som krever noe av selger, så dekkes utgifter til advokat over båtforsikringen. Forutsetningen er at det ble tegnet forsikring ved kjøpet av båten og at forsikringen er holdt i kraft.
Som privat selger har du tilsvarende dekning, såfremt båten var forsikret på tidspunktet for salget.
Merk at det kan være meldefrist i forhold til dekning av advokatutgifter. Du bør derfor ikke vente for lenge med å kontakte advokat. Mange selskaper ønsker at det er advokaten som søker om dekning. Dette ordner vi for deg.
Forsikringssummen tilsvarer den økonomiske interessen i saken, maks kr 100 000. Egenandelen er delt i to. Som regel påløper en fast grunnegenandel på kr 4000. Når denne er betalt må du betale 20% selv, mens forsikringen dekker 80%. Advokaten sender faktura direkte til forsikringsselskapet, mens klient faktueres for egenandelen. Timesatsen fremgår av oppdragsbekreftelsen som sendes ut ved etablering av oppdrag.
Summar summarum får du altså dekket nesten 80% av advokatutgiftene opp til kr 100 000. Denne rekker langt i mange saker.