Båtadvokater.no | Veiledning og bistand |  For deg som har opplevd tvist etter kjøp eller salg av båt

Om oss

Etter over 10 år med båtsaker ønsket vi å lage en egen nettside som omhandler fleste mulig aktuelle temaer som er aktuelle ved båtsaker og som vi har opparbeidet oss betydelig erfaring med. 

Vi har som advokater løst uttallige båtsaker utenrettslig. De aller fleste ønsker en advokat som har spisskompetanse på området, som jobber effektivt og har tett oppfølgning av saken. En sak bør ikke koste mer enn det som er nødvendig, og kan en sak løses på lavest mulig nivå vil det ofte være det beste. 

Dessverre er det ikke alltid man klarer å løse en sak. Det kan være fordi man er dypt uten i bevisdelen av saken, eller at man rett og slett er enige om anvendelse av faktum anvendt på jussen. Da kan det hende det må rettslig behandlig til. Vi har vært i retten mange ganger og har således solid prosedyrefaring i båtsaker. Det kan komme godt med for klienten. 

Kontaktperson for baatadvokater er advokat Kjetil Lyngmyr. Kjetil har vært partner i Austin Lyngmyr advokatfirma siden 2013. Han startet i 2013 å bygge opp firmaet til å bli et spesialsiert firma på saker innenfor bil, båt og bobiler. I dag er Austin Lyngmyr blant de fremste innenfor spesialsiering på kjøpsjuss. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Reklamasjonsfrister

En felles regel ved reklamasjon er kravet til reklamasjon «innen rimelig tid». Veiledende maksgrense uttalt i en dom fra Høyesterett er 3 måneder fra mangelen ble oppdaget. Husk at det imidlertid gjøres en konkret vurdering fra sak til sak. Har man oppdaget en mangel er det ikke noe å vente med. Send reklamasjon, skriftlig. Er du i tvil om hvordan du bør formulere deg kan du ta utgangspunkt i standard reklamasjonsmal fra Forbrukerrådet. 

Absolutt frist ved forbrukerkjøp er 5 år, mens det i øvrige tilfeller er 2 år(kjøpsloven). 

Dersom reklamasjon inngis for sent taper kjøper muligheten til å gjøre mangelen gjeldende. Unntaket er hvis selger har opptrådt grovt uaktsom og i strid med redelighet og god tro. Dette vil kunne gjelde hvis selger beviselig har gitt uriktige opplysninger av en viss betydning. 

Dersom en reklamasjon som er for sen blir gjenstand for realitetsdrøftelser, uten at selger påberoper seg at reklamasjonen er for sen, kan retten etter rettspraksis velge å se bort i fra kravet til reklamasjon «innen rimelig tid». 

Som kjøper av båt med feil og mangler kan du kreve utbedring, prisavslag eller heving av kjøpet. I tillegg kan du kreve erstatning for dokumentbart økonomisk tap som følge av mangelen. 

Hver oppmerksom på at selger har en utbedringsrett etter loven. Utbedring i samsvar med loven vil i utgangspunktet avskjære muligheten for å heve kjøpet. 

Som selger har du rett til å kreve oppgjør for kjøpesummen. Videre kan du ved mangler ha rett til å utbedre. 

Kjøper må sannsynliggjøre at mangelens underliggende årsak kan føres tilbake til tiden forut for kjøpet. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt, uttrykt med prosent vil det si mer enn 50% sannsynlighet. 

Kjøper bevisbyrden for de faktisk forhold mangelskravet bygger på. Også her er beviskravet sannsynlighetsovervekt. Merk at du som selger vil kunne ha en interesse i å gjøre dine egne undersøkelser, herunder med fagkyndig. Dette for få et balansert bilde i forhold til hvilket faktum som skal legges til grunn som sannsynliggjort. 

De færreste ønsker å kontakte advokat. Advokat er noe man kontakter fordi det er føles nødvendig. Alle saker som kan løses på et lavest mulig nivå, enkelt og ved mindre pengersummen tregner man ikke advokatbistand til. Advokat dekkes i stor grad, men det er ikke gratis. Ved krav som utløser en sum på kr 0 – 50 000 må det spørres om det er verdt å overlate saken til advokat, ihvertfall utifra rent økonomiske hensyn. 

Hvis du som selger eller kjøper forstår at saken kan bli vanskelig å finne en løsning på, så bør du ta kontakt med advokat. På denne måten kan du få profesjonell hjelp til å håndtere saken. En advokat med særlig kompetanse på kjøpsrett og båtsaker vil vite hvordan saken bør behandles, hva som er hensiktsmessige trekk å gjøre, vurdere bevis og behovet for eventuelle ytterligere bevis, sakens aktuelle faktum opp imot gjeldene regler på området og hvordan saken generelt ligger an. 

Har du kommet i en situasjon der du lurer på om du har en sak å gå videre med, eller blitt utsatt for et krav du tenker er urimelig, tilbyr vi gratis førstevurdering av saken. 

Du får da en pekepinn på hvordan vi mener saken ligger an. Ønsker du bistand i saken kan vi overta saken og hjelpe deg. Førstevurderingen er helt uforpliktende. Det koster aldri noe å sende oss en førstehenvendelse. 

Helt enkle spørsmål har vi ikke kapasitet til å svare på. Vi anbefaler i slike tilfeller at Forbrukertilsynets opplysningstelefon kontaktes. 

Er du privat kjøper som krever noe av selger, så dekkes utgifter til advokat over båtforsikringen. Forutsetningen er at det ble tegnet forsikring ved kjøpet av båten og at forsikringen er holdt i kraft. 

Som privat selger har du tilsvarende dekning, såfremt båten var forsikret på tidspunktet for salget. 

Merk at det kan være meldefrist i forhold til dekning av advokatutgifter. Du bør derfor ikke vente for lenge med å kontakte advokat. Mange selskaper ønsker at det er advokaten som søker om dekning. Dette ordner vi for deg. 

Forsikringssummen tilsvarer den økonomiske interessen i saken, maks kr 100 000. Egenandelen er delt i to. Som regel påløper en fast grunnegenandel på kr 4000. Når denne er betalt må du betale 20% selv, mens forsikringen dekker 80%. Advokaten sender faktura direkte til forsikringsselskapet, mens klient faktueres for egenandelen. Timesatsen fremgår av oppdragsbekreftelsen som sendes ut ved etablering av oppdrag. 

Summar summarum får du altså dekket nesten 80% av advokatutgiftene opp til kr 100 000. Denne rekker langt i mange saker.