Båtadvokater.no | Veiledning og bistand |  For deg som har opplevd tvist etter kjøp eller salg av båt

Prisavslag ved mangel på båt

Har du kjøpt båt med feil og mangler der selger ikke utbedrer mangelen i samsvar med loven, kan prisavslag kreves. Prisavslag er gjerne et alternativ til heving av kjøpet. Prisavslag har likhetstrekktrekk med erstatning, men det er noe forskjeller mellom disse mangelskravene. Vi skal se nærmere på hvordan du kan kreve prisavslag ved mangel på båt. 

Hvilken lov? 

Prisavslag kan gis både etter kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Er selger næringsdrivende og kjøper en forbruker, kommer forbrukerkjøpsloven til anvendelse. I andre tilfeller er det kjøpsloven. 

Vi starter med å se på grunnlaget ved forbrukerkjøp. 

Det må foreligge en mangel

Først må det konstateres at båten har en mangel etter lovens regler. Det følger av forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav a at tingen har en mangel dersom den ikke oppfyller kravene i § 15, som blant annet innebærer at båten skal ha vanlige eller avtalte egenskaper, holdbarhet og kvalitet. Ved eksempelvis et motorhavari kort tid etter overtakelse taler ofte mye for at båten avviker fra normal stand og fra det forbrukeren med rimelighet kunne forvente. Spørsmålet må avgjøres i forhold til en konkret vurdering av avtalegrunnlaget. Du skal ha det du kunne forvente, men hva kunne forventes? Denne type spørsmål må som oftest belyses ved hjelp av fagkyndige på området. 

Videre må forbrukeren sørge for å reklamere over mangelen innen de lovbestemte fristene, jf. forbrukerkjøpsloven § 27. Det er et vilkår for å kunne gjøre mangelbeføyelser gjeldende at man reklamerer innen “rimelig tid” etter at man oppdaget eller burde oppdaget feilen, og fristen kan aldri bli kortere enn to måneder fra mangelen faktisk ble oppdaget, jf. § 27 første ledd annet punktum. Nærmer man seg tre måneder vil det i utgangspunktet være i yttergrensen for hva retten bedømmer som «innefor rimelig tid». En god hovedregel er at man bør reklamere omgående. Da slipper man at reklamasjonsfristen blir et problem senere. 

Prisavslag er en sekundær beføyelse

Etter forbrukerkjøpsloven § 26 kan forbrukeren som hovedregel kreve retting eller omlevering (jf. §§ 29 og 30). Prisavslag kommer først på tale “dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, eller det er klart at dette ikke vil skje”, jf. § 31 første ledd. Med andre ord:

  1. Mangelen må ikke være blitt avhjulpet av selger innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
  2. Selger kan ikke kreve å få rette eller omlevere dersom det er åpenbart meningsløst eller ikke lar seg gjennomføre.

I praksis betyr dette at forbrukeren skal gi selger mulighet til å forsøke retting/reparasjon hvis selgeren krever det

Utmålingen av prisavslaget

a) Hovedregel: Forholdsmessighetsberegning

Etter forbrukerkjøpsloven § 31 første ledd skal prisavslaget “svare til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden”. Dette omtales gjerne som et forholdsmessig prisavslag. Lovens ordlyd lyder:

“Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, eller det er klart at dette ikke vil skje, kan forbrukeren kreve et prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.”
Formålet er å gjenopprette balansen i kontrakten ved at forbrukeren ikke skal betale “full pris” når båten har en verdireduserende mangel.

I praksis kan det være krevende å finne eksakt markedsverdi for en båt med eller uten defekt. Ofte bruker man reparasjonskostnaden som en viktig rettesnor for hvor mye båten er verdt i mangelfull stand, særlig hvis det ellers er vanskelig å anslå båtens reelle omsetningsverdi.

b) Vurdering av “passende prisavslag” og forarbeidene

Lovens formelle mål er at “forholdet mellom nedsatt og avtalt pris” skal gjenspeile den prosentvise verdireduksjonen. I forarbeidene (Ot.prp. nr. 44 (2001–2002) s. 190) er det understreket at man kan ta skjønnsmessige hensyn når eksakt verdifastsettelse er vanskelig. Reparasjonskostnaden ses ofte på som en naturlig pekepinn, men den kan likevel justeres hvis det er åpenbart at reparasjon er dyrere enn det reelle verditapet.

Forholdet til erstatning

Et krav på prisavslag utelukker ikke et krav på erstatning, jf. forbrukerkjøpsloven § 26 annet ledd. Man kan likevel ikke få “dobbelt dekning” for samme tap. Dersom mangelen har påført forbrukeren ytterligere kostnader (for eksempel leiebåt, berging mv.), kan disse kreves erstattet etter reglene i § 33, forutsatt at de ikke allerede er dekket gjennom prisavslaget.

Mangel etter kjøpsloven

Som båtadvokater er det denne problemstillingen vi kommer oftest borti. Prisavslag ved mangel på båt er mest aktuelt ved privatkjøp. Det er ikke så ofte tvist foreligger mellom forhandler og forbruker. 

Inngangsvilkår: Båtens tilstand og spørsmålet om mangel

a) Det grunnleggende utgangspunkt: Kjøpsloven §§ 17 og 21

Etter kjøpsloven § 17 (1) skal tingen (her: båten) svare til de krav som «følger av avtalen». Foreligger det et avvik fra avtalte eller vanlige egenskaper, kan båten anses mangelfull. Det avgjørende tidspunktet for om det foreligger en mangel, er leveringstidspunktet, jf. kjøpsloven § 21.

  • Dersom mangel, f eks motorhavari, oppstår kort tid etter overtakelse, kan dette indikere at feilen lå der allerede ved levering. Kjøperen må likevel sannsynliggjøre at havariet (eller årsaken til det) faktisk forelå da risikoen gikk over på ham. Dette er et viktig og sentralt punkt i mangelsvurderingen. Ikke så rent sjeldent er det her «slaget står». 

b) Opplysninger fra selger, jf. kjøpsloven § 18

Dersom selger i «sin markedsføring eller ellers» har gitt opplysninger om båtens egenskaper, og disse opplysningene «må antas å ha innvirket på kjøpet», vil kjøperen kunne påberope seg mangel hvis opplysningene viser seg uriktige, jf. kjøpsloven § 18 første ledd.

c) «Som den er»-forbehold, jf. kjøpsloven § 19

Er båten solgt «som den er» eller med tilsvarende forbehold, kommer kjøpsloven § 19 til anvendelse. Da begrenses mangelsansvaret, men det vil likevel foreligge en mangel dersom:

  • Selger har gitt feilaktige eller mangelfulle opplysninger om båten, og disse har virket inn på avtalen, jf. § 19 første ledd bokstav a og b.
  • Avviket er vesentlig større enn kjøper kunne regne med ut fra kjøpesummen og øvrige omstendigheter, jf. § 19 første ledd bokstav c.

Hvis det ikke foreligger noe slikt eksplisitt forbehold, vurderes mangelsansvaret etter de vanlige reglene i §§ 17 og 18.

2) Kjøperens plikt til å reklamere

a) Relativ frist: «Innen rimelig tid», jf. kjøpsloven § 32 (1)

Kjøper taper retten til å gjøre mangelen gjeldende dersom han ikke reklamerer «innen rimelig tid» etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, jf. § 32 (1). Tidspunktet for når kjøper «burde ha oppdaget» feilen, beror blant annet på kjøperens undersøkelsesplikt etter levering, jf. kjøpsloven § 31.

b) Absolutt frist: To år fra overtakelsen, jf. kjøpsloven § 32 (2)

Det gjelder normalt en absolutt reklamasjonsfrist på to år fra den dagen kjøper «overtok» tingen, jf. § 32 (2). Oversittes denne fristen, er kravet avskåret, uavhengig av om det foreligger en mangel.

Håndteringen av mangelen: Mulige misligholdsbeføyelser

Dersom det foreligger en mangel, kan kjøperen – etter å ha reklamert – gjøre krav gjeldende overfor selger i samsvar med kjøpsloven §§ 30 flg. De viktigste beføyelsene er:

a) Retting eller omlevering, jf. kjøpsloven § 34

Kjøperen kan kreve at selger retter mangelen «dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe», jf. § 34 (1). Mangelen må da være av en slik art at det faktisk lar seg gjennomføre. Selger kan på sin side i stedet foreta omlevering etter § 36, hvis vilkårene er oppfylt.

b) Prisavslag, jf. kjøpsloven § 37

«Dersom tingen ikke blir rettet eller omlevert», kan kjøper kreve et prisavslag som tilsvarer forskjellen mellom den avtalte verdien og verdien av tingen i mangelfull stand, se § 37 jf. § 38. Reparasjonskostnaden kan være et praktisk holdepunkt, men utmålingen skal i utgangspunktet skje forholdsmessig.

c) Heving av kjøpet, jf. kjøpsloven § 39

Heving forutsetter at mangelen «medfører vesentlig kontraktsbrudd», jf. § 39 (1). Et motorhavari kan tilsi at mangelen er vesentlig, men en konkret helhetsvurdering må foretas, blant annet om havariet er så alvorlig at kjøperen ikke får vesentlige deler av det han har kjøpt båten for.

  • Ved brukte objekter, herunder en eldre båt, vil eksempelvis bevis for motorens tilstand på leveringstiden være særlig viktig.

d) Erstatning, jf. kjøpsloven § 40 og § 67

Kjøper kan kreve erstatning for «direkte tap» knyttet til mangelen, jf. § 40. Ansvarsfrihet kan tenkes dersom selger godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes hindring utenfor hans kontroll, jf. § 27, men i praksis vil en privat selger ofte ha et objektivt ansvar begrenset av alminnelige kontrollhensyn.

  • Etter kjøpsloven § 67 plikter misligholdende part å dekke «det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført». Det gjelder likevel kun tap som «med rimelighet kunne ha forutsett[s]» som en følge av kontraktsbruddet.

Praktisk oppsummering for «privat-privat»-salg av båt som får motorhavari

  1. Vurder om det faktisk foreligger en mangel:

    • Se på avtalen, eventuelle forbehold og båtens tilstand ved levering, jf. kjøpsloven §§ 17 og 19.
    • Kort tids bruk før havari taler for at årsaken lå der fra levering, men kjøper må kunne bevise dette.
  2. Reklamer innen rimelig tid:

    • Kjøper må uten unødig opphold – og senest innen to år fra overtakelsen – varsle selger skriftlig eller muntlig om at man mener det foreligger en mangel, jf. kjøpsloven § 32 (1) og (2).
  3. Klare krav til misligholdsbeføyelse:

    • Krev eventuelt retting eller omlevering, jf. §§ 34, 36.
    • Hvis avhjelp ikke skjer, krev prisavslag etter §§ 37–38 eller vurder heving hvis kontraktsbruddet er vesentlig, jf. § 39.
    • Hvis kjøper har lidt økonomisk tap (for eksempel utgifter til ekstra reparasjoner eller berging), kan erstatning kreves etter §§ 40 og 67, forutsatt at vilkårene er oppfylt.
  4. Bevisvurdering:

    • Siden partene er privatpersoner, foreligger ingen formodningsregler til fordel for noen av partene (slik det kan gjøre i forbrukerkjøp). Bevisføring om feilens årsak og tidspunkt blir sentralt.

Oppsummering av fremgangsmåten

  1. Konstater mangel: Fastslå at feilen/mangelen faktisk er en mangel etter loven. 
  2. Reklamasjon: Send melding til selger uten ugrunnet opphold. Reklamasjon kan sendes allerede i det du mistenker at mangel foreligger. Pass på fristen. 
  3. Avvent retting: Selger kan rette mangelen hvis det kan skje uten vesentlig ulempe og ellers i samsvar med loven.
  4. Krev prisavslag: Dersom seller ikke har avhjulpet mangelen fullt ut, eller det er klart at avhjelp ikke skjer, kan prisavslag/erstatning/heving kreves.
  5. Beregn forholdsmessig avslag: Som hovedregel er avrunding av prisavslaget et spørsmål om prosentvis beskjæring av kjøpesummen, basert på hvor mye båtens verdi sannsynligvis er redusert grunnet mangelen.

Har du kanskje en sak? Kontakt oss

Har du en sak etter kjøp av båt? Vi foretar gratis førstevurdering og hjelper deg eventuelt videre, om ønskelig. Husk at båtforsikringen dekker utgifter til advokat med 80% mot egenandel. Forsikringsdekning er som regel maks kr 100 000. 

Reklamasjonsfrister

En felles regel ved reklamasjon er kravet til reklamasjon «innen rimelig tid». Veiledende maksgrense uttalt i en dom fra Høyesterett er 3 måneder fra mangelen ble oppdaget. Husk at det imidlertid gjøres en konkret vurdering fra sak til sak. Har man oppdaget en mangel er det ikke noe å vente med. Send reklamasjon, skriftlig. Er du i tvil om hvordan du bør formulere deg kan du ta utgangspunkt i standard reklamasjonsmal fra Forbrukerrådet. 

Absolutt frist ved forbrukerkjøp er 5 år, mens det i øvrige tilfeller er 2 år(kjøpsloven). 

Dersom reklamasjon inngis for sent taper kjøper muligheten til å gjøre mangelen gjeldende. Unntaket er hvis selger har opptrådt grovt uaktsom og i strid med redelighet og god tro. Dette vil kunne gjelde hvis selger beviselig har gitt uriktige opplysninger av en viss betydning. 

Dersom en reklamasjon som er for sen blir gjenstand for realitetsdrøftelser, uten at selger påberoper seg at reklamasjonen er for sen, kan retten etter rettspraksis velge å se bort i fra kravet til reklamasjon «innen rimelig tid». 

Som kjøper av båt med feil og mangler kan du kreve utbedring, prisavslag eller heving av kjøpet. I tillegg kan du kreve erstatning for dokumentbart økonomisk tap som følge av mangelen. 

Hver oppmerksom på at selger har en utbedringsrett etter loven. Utbedring i samsvar med loven vil i utgangspunktet avskjære muligheten for å heve kjøpet. 

Som selger har du rett til å kreve oppgjør for kjøpesummen. Videre kan du ved mangler ha rett til å utbedre. 

Kjøper må sannsynliggjøre at mangelens underliggende årsak kan føres tilbake til tiden forut for kjøpet. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt, uttrykt med prosent vil det si mer enn 50% sannsynlighet. 

Kjøper bevisbyrden for de faktisk forhold mangelskravet bygger på. Også her er beviskravet sannsynlighetsovervekt. Merk at du som selger vil kunne ha en interesse i å gjøre dine egne undersøkelser, herunder med fagkyndig. Dette for få et balansert bilde i forhold til hvilket faktum som skal legges til grunn som sannsynliggjort. 

De færreste ønsker å kontakte advokat. Advokat er noe man kontakter fordi det er føles nødvendig. Alle saker som kan løses på et lavest mulig nivå, enkelt og ved mindre pengersummen tregner man ikke advokatbistand til. Advokat dekkes i stor grad, men det er ikke gratis. Ved krav som utløser en sum på kr 0 – 50 000 må det spørres om det er verdt å overlate saken til advokat, ihvertfall utifra rent økonomiske hensyn. 

Hvis du som selger eller kjøper forstår at saken kan bli vanskelig å finne en løsning på, så bør du ta kontakt med advokat. På denne måten kan du få profesjonell hjelp til å håndtere saken. En advokat med særlig kompetanse på kjøpsrett og båtsaker vil vite hvordan saken bør behandles, hva som er hensiktsmessige trekk å gjøre, vurdere bevis og behovet for eventuelle ytterligere bevis, sakens aktuelle faktum opp imot gjeldene regler på området og hvordan saken generelt ligger an. 

Har du kommet i en situasjon der du lurer på om du har en sak å gå videre med, eller blitt utsatt for et krav du tenker er urimelig, tilbyr vi gratis førstevurdering av saken. 

Du får da en pekepinn på hvordan vi mener saken ligger an. Ønsker du bistand i saken kan vi overta saken og hjelpe deg. Førstevurderingen er helt uforpliktende. Det koster aldri noe å sende oss en førstehenvendelse. 

Helt enkle spørsmål har vi ikke kapasitet til å svare på. Vi anbefaler i slike tilfeller at Forbrukertilsynets opplysningstelefon kontaktes. 

Er du privat kjøper som krever noe av selger, så dekkes utgifter til advokat over båtforsikringen. Forutsetningen er at det ble tegnet forsikring ved kjøpet av båten og at forsikringen er holdt i kraft. 

Som privat selger har du tilsvarende dekning, såfremt båten var forsikret på tidspunktet for salget. 

Merk at det kan være meldefrist i forhold til dekning av advokatutgifter. Du bør derfor ikke vente for lenge med å kontakte advokat. Mange selskaper ønsker at det er advokaten som søker om dekning. Dette ordner vi for deg. 

Forsikringssummen tilsvarer den økonomiske interessen i saken, maks kr 100 000. Egenandelen er delt i to. Som regel påløper en fast grunnegenandel på kr 4000. Når denne er betalt må du betale 20% selv, mens forsikringen dekker 80%. Advokaten sender faktura direkte til forsikringsselskapet, mens klient faktueres for egenandelen. Timesatsen fremgår av oppdragsbekreftelsen som sendes ut ved etablering av oppdrag. 

Summar summarum får du altså dekket nesten 80% av advokatutgiftene opp til kr 100 000. Denne rekker langt i mange saker.