Reklamasjon etter kjøp av båt
Ønsker du å gjøre en mangel gjeldende er det krav til reklamasjon «innen rimelig tid». I tillegg gjelder en absolutt frist på 2 år etter kjøpsloven, og 5 år etter forbrukerkjøpsloven.
Venter du for lenge taper du i utgangspunktet kravet ditt. Det er derfor svært viktig å være bevisst på reklamasjonsreglene som vi vil si bedømmes ganske strengt. Er du for sent ute ute kan løpet være kjørt. Da er det bare unntaksvis at man har muliget for å gjøre en mangel gjeldende. Vi skriver i det følgende om reklamasjon etter kjøp av båt.

Når kan du reklamere ved kjøp av brukt båt?
For å reklamere på en båt du har kjøpt, må det foreligge mistanke om en kjøpsrettslig mangel – og du må enten ha oppdaget den, eller burde ha gjort det. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 27 og kjøpsloven § 32. Så snart du blir kjent med feilen, eller burde ha blitt det, har du en aktivitetsplikt: Du må varsle selger dersom du ønsker å holde ham ansvarlig for avviket.
I praksis begynner fristen for å reklamere å løpe fra det tidspunktet feilen faktisk viser seg. Dersom du for eksempel opplever motorstans på sjøen, vil reklamasjonsfristen normalt starte fra dette tidspunktet. Men dersom båten ved levering mangler utstyr du har avtalt – som kartplotter eller vinsj – og du ikke oppdager dette med en gang, kan det argumenteres for at du burde ha oppdaget det tidligere. Da løper fristen fra det tidspunktet du burde ha reagert.
Hva betyr “innen rimelig tid”?
Fra det tidspunkt du oppdaget – eller burde oppdaget – mangelen, må du reklamere “innen rimelig tid”. Dette uttrykket er ikke presist definert i loven, men juridisk teori og praksis viser at det normalt betyr rundt to måneder. Det betyr ikke at du har to måneder på deg “for sikkerhets skyld” – men at du bør reagere så raskt som mulig.
Å vente lenger enn to måneder er sjelden en fordel. I verste fall kan du miste retten til å gjøre mangelen gjeldende. Derfor anbefaler vi alltid at du reklamerer med én gang du har en mistanke om at noe er galt. Mange sitter på gjerdet og tenker – men tiden går fort. Reklamasjon bør ikke utsettes.
Absolutt frist for reklamasjon
Den endelige reklamasjonsfristen er 5 år etter forbrukerkjøpsloven og 2 år etter kjøpsloven. Det betyr ikke at du år på deg fra mangelen viser seg – men at du ikke kan gjøre krav gjeldende etter at det har gått henholdsvis 5 eller 2 år fra kjøpsdato.
Kravet om reklamasjon «innen rimelig tid» gjelder helt uavhengig av den absolutte fristen.
Hva skal du kreve i reklamasjonen?
Det viktigste er å melde fra om avviket. Gjør det klart at du mener det foreligger en mangel. Samtidig bør du si noe om hva du ønsker – for eksempel retting, prisavslag, eller erstatning. Du må ikke nødvendigvis ha bestemt deg helt, men det kan styrke saken å være tydelig fra start.
Dersom du mistenker at feilen kan være alvorlig eller kostbar, bør du være ekstra tydelig i hva du krever. Venter du for lenge med å kreve noe konkret, kan det slå negativt ut senere i saken – både rettslig og taktisk.
Hvordan bør du reklamere?
Selv om du kan reklamere muntlig, anbefaler vi sterkt at du gjør det skriftlig. Da har du dokumentasjon. Uten skriftlig bevis er det ofte ord mot ord – og som kjøper har du bevisbyrden. En e-post, SMS eller annet som lar seg lagre er ofte tilstrekkelig.
Det viktigste er at du kan dokumentere at selger faktisk mottok reklamasjonen. Bruk gjerne flere kanaler: e-post, SMS, brev – eller eventuelt Facebook-melding hvis dette er en tidligere kontaktflate.
Hva bør reklamasjonen inneholde?
Forklar kort hva du mener er galt med båten, og hvorfor du mener det er en mangel. Gjør det klart at du reklamerer, og formuler hva du krever. Dersom du vil kreve retting, må det fremgå. Vil du ha prisavslag, bør dette nevnes. Er heving av kjøpet aktuelt må du kreve det i tidlig fase, da det er krav til at hevingskravet fremsettes «innen rimelig tid».
Bruk gjerne Forbrukerrådets maler som inspirasjon – men tilpass gjerne teksten til din egen sak og situasjon. Poenget er at selger skal forstå at du mener båten ikke er i tråd med avtalen, og at du vil holde ham ansvarlig.
Reklamasjonsfrister
En felles regel ved reklamasjon er kravet til reklamasjon «innen rimelig tid». Veiledende maksgrense uttalt i en dom fra Høyesterett er 3 måneder fra mangelen ble oppdaget. Husk at det imidlertid gjøres en konkret vurdering fra sak til sak. Har man oppdaget en mangel er det ikke noe å vente med. Send reklamasjon, skriftlig. Er du i tvil om hvordan du bør formulere deg kan du ta utgangspunkt i standard reklamasjonsmal fra Forbrukerrådet.
Absolutt frist ved forbrukerkjøp er 5 år, mens det i øvrige tilfeller er 2 år(kjøpsloven).
Dersom reklamasjon inngis for sent taper kjøper muligheten til å gjøre mangelen gjeldende. Unntaket er hvis selger har opptrådt grovt uaktsom og i strid med redelighet og god tro. Dette vil kunne gjelde hvis selger beviselig har gitt uriktige opplysninger av en viss betydning.
Dersom en reklamasjon som er for sen blir gjenstand for realitetsdrøftelser, uten at selger påberoper seg at reklamasjonen er for sen, kan retten etter rettspraksis velge å se bort i fra kravet til reklamasjon «innen rimelig tid».
Kjøpt båt med mangler - hva kan du kreve?
Som kjøper av båt med feil og mangler kan du kreve utbedring, prisavslag eller heving av kjøpet. I tillegg kan du kreve erstatning for dokumentbart økonomisk tap som følge av mangelen.
Hver oppmerksom på at selger har en utbedringsrett etter loven. Utbedring i samsvar med loven vil i utgangspunktet avskjære muligheten for å heve kjøpet.
Solgt båt og mottatt krav
Som selger har du rett til å kreve oppgjør for kjøpesummen. Videre kan du ved mangler ha rett til å utbedre.
Kjøper må sannsynliggjøre at mangelens underliggende årsak kan føres tilbake til tiden forut for kjøpet. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt, uttrykt med prosent vil det si mer enn 50% sannsynlighet.
Kjøper bevisbyrden for de faktisk forhold mangelskravet bygger på. Også her er beviskravet sannsynlighetsovervekt. Merk at du som selger vil kunne ha en interesse i å gjøre dine egne undersøkelser, herunder med fagkyndig. Dette for få et balansert bilde i forhold til hvilket faktum som skal legges til grunn som sannsynliggjort.
Når bør advokat kontaktes?
De færreste ønsker å kontakte advokat. Advokat er noe man kontakter fordi det er føles nødvendig. Alle saker som kan løses på et lavest mulig nivå, enkelt og ved mindre pengersummen tregner man ikke advokatbistand til. Advokat dekkes i stor grad, men det er ikke gratis. Ved krav som utløser en sum på kr 0 – 50 000 må det spørres om det er verdt å overlate saken til advokat, ihvertfall utifra rent økonomiske hensyn.
Hvis du som selger eller kjøper forstår at saken kan bli vanskelig å finne en løsning på, så bør du ta kontakt med advokat. På denne måten kan du få profesjonell hjelp til å håndtere saken. En advokat med særlig kompetanse på kjøpsrett og båtsaker vil vite hvordan saken bør behandles, hva som er hensiktsmessige trekk å gjøre, vurdere bevis og behovet for eventuelle ytterligere bevis, sakens aktuelle faktum opp imot gjeldene regler på området og hvordan saken generelt ligger an.
Gratis vurdering
Har du kommet i en situasjon der du lurer på om du har en sak å gå videre med, eller blitt utsatt for et krav du tenker er urimelig, tilbyr vi gratis førstevurdering av saken.
Du får da en pekepinn på hvordan vi mener saken ligger an. Ønsker du bistand i saken kan vi overta saken og hjelpe deg. Førstevurderingen er helt uforpliktende. Det koster aldri noe å sende oss en førstehenvendelse.
Helt enkle spørsmål har vi ikke kapasitet til å svare på. Vi anbefaler i slike tilfeller at Forbrukertilsynets opplysningstelefon kontaktes.
Hva koster advokatoppdrag?
Er du privat kjøper som krever noe av selger, så dekkes utgifter til advokat over båtforsikringen. Forutsetningen er at det ble tegnet forsikring ved kjøpet av båten og at forsikringen er holdt i kraft.
Som privat selger har du tilsvarende dekning, såfremt båten var forsikret på tidspunktet for salget.
Merk at det kan være meldefrist i forhold til dekning av advokatutgifter. Du bør derfor ikke vente for lenge med å kontakte advokat. Mange selskaper ønsker at det er advokaten som søker om dekning. Dette ordner vi for deg.
Forsikringssummen tilsvarer den økonomiske interessen i saken, maks kr 100 000. Egenandelen er delt i to. Som regel påløper en fast grunnegenandel på kr 4000. Når denne er betalt må du betale 20% selv, mens forsikringen dekker 80%. Advokaten sender faktura direkte til forsikringsselskapet, mens klient faktueres for egenandelen. Timesatsen fremgår av oppdragsbekreftelsen som sendes ut ved etablering av oppdrag.
Summar summarum får du altså dekket nesten 80% av advokatutgiftene opp til kr 100 000. Denne rekker langt i mange saker.